Viure com Maria, enmig del món: trobada de Verges Consagrades a Salamanca

Una seixantena de verges consagrades van participar, del 16 al 20 d’agost, en el XXXI Encontre Nacional de l’Ordo Virginum, que va tenir lloc a la ciutat de Salamanca. Hi van ser representades una vintena de diòcesis d’arreu de l’Estat Espanyol. Del nostre bisbat d’Urgell hi van assistir la Cristina Ribot i la Josefina Riera.

També hi van ser presents, acompanyant-les, tres delegats diocesans per a la vida consagrada i dos bisbes: Mons. Joaquín López de Andújar, emèrit de Getafe i bisbe referent per a l’Ordo Virginum nacional, i Mons. Vicente Ribas Prats, bisbe d’Eivissa. Les jornades es van desenvolupar sota el lema “Eixampla la teva tenda” (Is 54, 2), amb ponències, taules rodones, moments de pregària, celebració de l’Eucaristia, convivència fraterna, visita cultural per la bonica i històrica ciutat que les acollia, excursió al típic poble de La Alberca i eucaristia a l’emblemàtic santuari marià, Peña de Francia, prop de Portugal.

La primera ponència va anar a càrrec del bisbe Vicente Ribas Prats: “La Iglesia y el Ordo virginum: signos vivos y eficaces de la unión esponsal con Cristo”, aprofundint en la identitat de la verge consagrada. La Taula rodona, sobre la maduresa humana, espiritual i afectiva i la formació permanent que han de tenir les verges consagrades, va anar a càrrec de la verge consagrada de Salamanca i experta en Santa Teresa de Jesús, Daniela Biló Repetto i la psicòloga Emilia Castellano Herrero.

La segona ponència la va impartir el prevere Francisco García Martínez, degà de la Facultat de Teologia de la universitat Pontificia de Salamanca: “Escuchar, discernir, encontrarse. Tres verbos para una vida sinodal”.

La tercera ponència la va impartir el prevere José Luís Cabria Ortega, president de la Facultat de Teologia del Norte de España. Sede de Burgos: “Maria, imagen excelsa de la Iglesia comunión, participación y misión de las vírgenes consagradas”.

La cloenda de la trobada la va fer el bisbe emèrit, Mons. Joaquín López de Andújar que va exhortar a les verges consagrades a viure com Maria, fent present en mig del món, l’església com a llar, família, lloc d’encontre.

L’últim acte fou l’Eucaristia a la Catedral Nova, on les consagrades van fer la renovació del propòsit de virginitat a què es van comprometre el dia de la seva consagració. La solemníssima missa fou presidida pel bisbe Mons. Joaquín i amb la participació de nombrosos fidels.

La propera trobada nacional de l’Ordo virginum es farà a Barcelona a l’agost del 2024.