jueves, septiembre 19, 2024

Balaguer referma la devoció al Sant Crist

Els balaguerins van fer palesa novament la seva devoció envers el Sant Crist i tornaren a omplir de gom a gom el Santuari, encapçalats pel Paer en Cap, Jordi Ignasi Vidal, i els Regidors del consistori, després que l’any passat s’hagués de restringir l’aforament a causa de la pandèmia. Enguany, amb uns indicadors sanitaris més benignes, i amb un clima social de pràctica normalitat, l’Arquebisbe Joan-Enric presidí el 9 de novembre la solemne Eucaristia, concelebrada per Mn. Pau Vidal, que durant gairebé dues dècades ha estat el capellà custodi del Santuari; així com pel seu successor i Arxiprest de Noguera, Mn. Joan Pujol; i el nou Rector de la Parròquia de Santa Maria de Balaguer, Mn. Jordi Profitós; a més d’un bon nombre de sacerdots de l’Arxiprestat i d’altres punts de la Diòcesi. Les religioses de la comunitat de Clarisses del Sant Crist acompanyaren la celebració amb els seus cants. Entre els fi dels hi eren el President del Consell Comarcal de La Noguera, Miquel Plensa, i el Subdelegat del Govern espanyol a Lleida, José Crespín.

L’Arquebisbe va fer referència a l’homilia a la capacitat de ressorgiment de l’ésser humà en els moments difícils, com els que s’han viscut durant els mesos de pandèmia, que malauradament encara no s’ha pogut erradicar completament, i va tenir un record per les persones traspassades durant aquest temps. “Avui, els sacerdots, els diaques, les monges, tots vosaltres amb les autoritats al davant, posem totes les víctimes en mans del Sant Crist de Balaguer. Li demanem que els salvi, que els doni la vida eterna, que els faci intercessors nostres, i que ajudin les seves famílies, i tots aquellsque els ploren. Potser ja sembla que hagi passat molt, però quan un ha perdut una persona molt estimada i no li ha pogut fer el dol, no l’ha pogut acomiadar, viu la seva pèrdua encara amb més dolor. En aquest dia del Sant Crist, ¡com us agraeixo que hàgiu pujat tants i tants!”.

Mons. Vives també va glossar la gran devoció que els balaguerins sempre han mostrat envers el Sant Crist: “Ens sentim portadors d’aquest deute que tenim amb les nostres tradicions i amb els nostres antecessors, venim aquí a portar-li tot el cor de la comarca, de Balaguer i de les poblacions veïnes, els vius i els difunts, els infants i els joves i els més grans. Estem pujant i estem aquí, el Poble de Déu que prega al seu Senyor que el defensi, i el posem al nostre davant, Capdavanter i Defensor”.

Així mateix va recordar que tot just hem començat l’etapa diocesana del Sínode convocat pel Sant Pare. “El Papa Francesc, que va concedir el títol de Basílica Menor a aquest Santuari, ens ho demana i li hem de respondre de manera especial com a fi dels d’aquesta Basílica. Hem de caminar junts uns i altres per trobar una major escolta, per dialogar més, a dins de l’Església i amb tothom. L’Església és portadora d’una paraula viva i eficaç que ve de Déu, i que traspassa a tothom amb diàleg i amb amor, i amb respecte per les opinions”.

Al final de l’Eucaristia, l’Arquebisbe, amb els concelebrants i la comunitat de religioses Clarisses, i a continuació els fi dels presents a la celebració, pujaren al cambril del Sant Crist per venerar la seva imatge. I tot seguir, els membres de l’associació que ha donat suport per les obres de restauració de l’antiga portalada romànica del temple, junt amb molts fi dels i devots del Sant Crist, van obsequiar Mn. Pau Vidal un llibre de fotos del Santuari com a mostra de reconeixement per la seva tasca i dedicació al capdavant del Santuari del Sant Crist durant els darrers 19 anys, mentre els sacerdots i els fi dels presents li dedicaven un sentit i emocionat aplaudiment d’homenatge.

Mons. Joan-Enric Vives s’hi sumà al reconeixement a Mn. Vidal i també el va felicitar pel seu 92è aniversari, que s’escau en la segona quinzena de novembre, i va elogiar i agrair el consell i el suport que n’ha rebut al llarg de tots aquests anys.

Mn. Vidal hi va correspondre amb unes paraules d’agraïment als presents i a tots els implicats al llarg d’aquests anys en la gestió del Santuari, i especialment als sacerdots que l’han ajudat i a la comunitat de religioses Clarisses.

En acabat, Mons. Vives, junt amb les autoritats i el poble fi del, van baixar caminant fins a la plaça del Mercadal, davant l’edifici de la Paeria, on se celebrà al tradicional ball de gegants.